همزمان با ایام دهه ولایت و در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی اجرا شد:

اولین جشنواره توت شاندیز فرصتی برای ایجاد شور و نشاط بین خانواده ها با احیای یک سنت ارزشمند بومی+ عکس

شهردار شاندیز، گفت: با برگزاری جشنواره ها فضا و فرصتی فراهم می کنیم که مردم یک روز شاد را در دل طبیعت همراه با خانواده بگذرانند و یک قالب فرهنگی هم برای احیای سنت های بومی و ارزشمند داشته باشیم.
کد خبر: ۹۶۰۷۳۷۲
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از طرقبه شاندیز، همزمان  با ایام دهه ولایت، مراسم اولین جشنواره فرهنگی فرآورده‌های میوه توت با حضور پرشور و گسترده مردم شهر و محلات شاندیز و جمعی از مدیران و مسئولین شهرستان در محل بازه خاک سرخی، (پایه بند سرخاندیز شاندیز) برگزار شد.

اولین جشنواره فرهنگی فرآورده های میوه توت شاندیز به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شاندیز با هدف ثبت جشنواره و ثبت فرآورده های توت و دائمی شدن این جشنواره برگزار شد تا هرساله این جشنواره به یک موضوع گردشگری در کل استان و شهر شاندیز به عنوان یک شهری که کهن توتستان ایران نام دارد تبدیل شود، در شاندیز یک درخت شاتوت با ۸۰۰ سال قدمت وجود دارد، اولین جشنواره فرهنگی فرآورده های میوه توت شاندیز در راستای ایجاد  شور و نشاط بین مردم شهر و حفظ فرهنگ بومی این منطقه برگزار شد.

درخت توت در یک دهه اخیر به عنوان یک محصول که نقش آفرینی موثری در اقتصاد و تامین معاش بسیاری از خانواده ها داشته است، شناخته می شود

سید احمد باقری، شهردار شاندیز ضمن تبریک ایام دهه ولایت، در تشریح اجرای اولین جشنواره فرهنگی فرآورده های توت، اظهار کرد: توت به عنوان یک محصول ویژه و استراتژیک در شهر شاندیز شناخته می شود، درخت توت از جمله درختان کهنسال و باقدمت بسیار بالا و دیرینه است که شهرستان طرقبه شاندیز به عنوان یکی از پایگاه ها و کشت گاه های اصلی این محصول در کشور شناخته می شود.

وی تصریح کرد: درخت توت در سال های اخیر و در یک دهه اخیر به عنوان یک محصول که نقش آفرینی موثری در اقتصاد و تامین معاش بسیاری از خانواده ها داشته است، شناخته می شود.

شهردار شاندیز با اشاره با اینکه ۲ هدف عمده از برگزاری این جشنواره ها دنبال می شود، بیان کرد: ما با برگزاری این جشنواره ها فضا و فرصتی فراهم می کنیم که مردم یک روز شاد را در دل طبیعت همراه با خانواده بگذرانند و باید یک قالب فرهنگی هم داشته باشیم و این کار فرهنگی بتواند احیای یک سنت ارزشمندی باشد که اینها باورهای مشترک و‌ رشته های پیوند مردم با فرهنگ و تاریخ دیرین این منطقه را می تواند ایجاد‌ کند و این همگرایی و تلاقی این موضوعات با همدیگر  موثر و مفید است.

وی تاکید کرد: در مناسبت های مختلف به دلیل اینکه پیوند دوستی و الفت بین مردم و طبیعت منطقه گسترده تر شود یکی از رویکردهای شهرداری در این دوره این بود که برنامه ها، فعالیت ها و مراسمات فرهنگی را به دل طبیعت ببریم  و از همه مردم در محلات مختلف شهر دعوت کنیم که در این برنامه ها شرکت کنند و حتی گستره جغرافیایی اجرای برنامه ها را هم ضمن اینکه در دل طبیعت است به محلات مختلف شهر برده شود.

باقری، با اشاره به ظرفیت شاندیز در موضوع فرآورده های میوه توت، افزود: درخت توت خیلی خوب با آب و هوا و اقلیم شهرستان سازگار است و در مقابل سرما، کم آبی و آفت های گوناگون مقاوم است و محصول این درخت هم محصولی بسیار ارزشمند است هم توت تازه و هم توت خشک به عنوان محصولی که ارزش صادراتی در سال های اخیر پیدا کرده است  هم مصرف داخلی و هم مصرف خارجی دارد‌.


اختصاص ۱۳ هکتار از اراضی شهرداری شاندیز به کشت درخت توت

وی تصریح کرد: وسعت توتستان های طرقبه شاندیز بالا است و در حال حاضر همچنان در بخشی از خیابان های شاندیز درخت توت به عنوان یک محصول که مردم بتوانند از ثمرات آن استفاده کنند کشت می شود،  به صورت مشخص ۷ هکتار از اراضی شهرداری شاندیز به کشت درخت توت اختصاص پیدا کرده است و همچنین ۶ هکتار زمین دیگر هم که متعلق به شهرداری است آنجا هم به کشت درخت توت اختصاص پیدا کرده است.


شهردار شاندیز، خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال های آینده با برنامه ریزی کامل تر و جامع تر توفیق داشته باشیم که این برنامه با ارزش و سنت ارزشمند را باشکوه تر و پربارتر و هدف مندتر برگزار کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها